Szukaj na tym blogu

Translate

poniedziałek, 30 września 2013

Dobre i złe długi

Jak nietrudno było się domyślić, gdy znajomi dowiedzieli się, że zamierzam zostać multimilionerem, masowo zaczęli do mnie dzwonić z pytaniami odnośnie pieniędzy, które im zalegam. Co do długów - to wszyscy je posiadamy, to całkowicie naturalne zjawisko - i nie ma co zanieczyszczać sobie psychiki złymi myślami z tego powodu. Wszyscy mają długi. I biedni, i klasa średnia, i bogaci także. To nie jest tak, że bogaci nie mają długów. Maja ich dość sporo. Jednakże coś, co można nazwać inteligencją finansową, jest u ludzi bogatych bardzo rozwinięte - i dzięki temu ludzie bogaci zaciągają tak zwane dobre długi. Jeśli dług pozwala Ci zarobić jeszcze więcej pieniędzy niż masz obecnie, jest to dobry dług. Zaś najlepszy dług - to taki, który spłaca za Ciebie ktoś inny. Dla przykładu - zaciągam ogromny kredyt pod budowę wieżowca, ale raty mojego kredytu spłacają Ci, którzy ode mnie kupują lokale w tym wieżowcu. Wykupuje mieszkania w kamienicy, ale dzięki temu mogą tam pracować moi pracownicy (pracować na moje mieszkania i na mnie), dzięki czemu spłaca mi się rata kredytu i jeszcze na tym zarabiam. To jest tak zwany dobry dług. Zły dług to jest taki, który nie czyni Cię bogatszym.



Jedną z największych, odkrytych przez mnie zalet tego, że posiada się działalność gospodarczą jest możliwość płacenia samemu sobie w pierwszej kolejności. Najpierw zarabiam, potem nabywam dobra, robię sobie koszty - a na końcu płacę podatki. Osoby pracujące najpierw płacą podatki, potem wydają pieniądze. Nie mają możliwości obrotu swoimi pieniędzmi, bo Rząd kładzie na nie łapę w momencie, gdy wypływają one z kieszeni pracodawcy. Jako przedsiębiorca powinieneś jednak pamiętać o tym, że od tego jak spłacasz należności zależy jak postrzegają Cię inni przedsiębiorcy, nie mówiąc już o Twoich pracownikach. Tyczy się to również należności wobec Rządu. Płać długi zawsze w ostatnim możliwym terminie, ale płać zawsze na czas. Jeśli masz z tym problemy, pracuj nad tym, bo od tego zależy Twoja wiarygodność. Plus - Urząd Skarbowy, gdy spóźnisz się z zapłatą więcej niż raz, może Ci dać dużą karę finansową za popełnianie przestępstwa skarbowego.

Brak komentarzy: